Een nieuwe app moet Facebook-gebruikers verleiden méér te delen met een groep selecte vrienden.

De tijdlijn is de achilleshiel van Facebook. Gebruikers begrijpen steeds minder goed wat er wel en niet op te zien is. Door het gebruikte algoritme kunnen berichten van goede vrienden aan je aandacht ontsnappen. Ondertussen schrikken mensen ervoor terug om de meest intieme momenten van hun leven op de tijdlijn te plaatsen.

‘Moments’ heeft eenvoudig scherm

Pogingen van Facebook om daar iets aan te doen slaan niet echt aan. Het netwerk introduceerde een indeling van verschillende soorten ‘vrienden’, maar niet veel Facebookers maken daar gebruik van.

Een nieuwe app met de codenaam ‘Moments’ moet daar verandering in brengen. Volgens ingewijden die TechCrunch heeft gesproken, wordt Moments op het moment getest door Facebook-medewerkers. Op een eenvoudig scherm staan een paar tabbladen, die ieder voor een groep goede vrienden of familie staan. Het doel is om het delen van informatie met specifieke groepen makkelijker te maken.

Lijkt op bestaande app

Volgens één bron lijkt de app een beetje op de bestaan app Cluster. Die app draait ook om het ‘veilig’ delen van informatie met een selecte groep mensen, zoals familie of schoolvrienden.

Als Moments wordt gelanceerd, heeft het als voordeel dat de meeste van je relaties waarschijnlijk al op Facebook zitten - het is een handomdraai om ze te selecteren voor Moments. Maar er zijn genoeg Facebook-projecten die nooit aan de start zijn verschenen. Het vergevorderde stadium van Moments wil niet zeggen dat de app ook daadwerkelijk wordt gelanceerd.

Lees ook

Het probleem van Facebook: jij bent zelf de adverteerder

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl